Celsius Sverige AB återkallar Oasis Vibe, för mer information klicka här

scroll down

Celsius Sweden AB återkallar Celsius Oasis Vibe-produkter i Sverige på grund av möjlig förekomst av förpackningsmaterial i burkar

28 september 2024 — Celsius Sweden AB har idag utfärdat en återkallelse av Celsius Oasis Vibe 355 ml burkar som sålts i Sverige med bäst före-datum i mars 2025 på grund av en möjlig hälsorisk. Återkallelsen gäller endast smaken Celsius Oasis Vibe som sålts i Sverige och med batchnummer 5L01:3130 eller bäst före-datum i mars 2025. Inga andra smaker från Celsius omfattas av återkallelsen.

Undersida av burk med batchnummer 5L01:3130 eller bäst före-datum i mars 2025

Företaget har mottagit information om att delar av förpackningsmaterial från tillverkningsprocessen av burkarna kan ha hamnat i en eller flera burkar av Oasis Vibe som sålts i Sverige med bäst före-datum i mars 2025. En utredning har påbörjats.

Som en extra försiktighetsåtgärd har företaget instruerat återförsäljare att omedelbart stoppa försäljningen och ta bort alla Oasis Vibe-produkter från butikshyllorna medan utredningen pågår. Konsumenter som har köpt Oasis Vibe med bäst före-datum i mars 2025 bör kassera oöppnade burkar eller returnera dem till inköpsstället för återbetalning.

Företaget har informerat Livsmedelsverket och kommer att samarbeta för att genomföra återkallelsen av den berörda produkten. Företaget har inte mottagit några anmälningar om sjukdomsfall relaterade till denna återkallelse.

Frågor och Svar

1 Varför har ni valt att återkalla Oasis Vibe?
Vi har fått information om att förpackningsmaterial från tillverkningsprocessen har påträffats i en eller flera burkar Oasis Vibe som sålts i Sverige med bäst före-datumet mars 2025. Vi har inlett en utredning om hur detta kan ha skett.

2 Hur har detta kunnat ske?
Vi utreder det för närvarande. Vi har ett nära samarbete med våra tillverkningssamarbetspartners och med Livsmedelsverket för att gå till botten med detta.

3 Är Celsius säker att konsumera?
Ja, man kan fortsätta konsumera alla andra Celsius-smaker. Som en försiktighetsåtgärd rekommenderar vi att alla burkar Celsius Oasis Vibe med bäst före-datumet mars 2025 kasseras eller lämnas tillbaka till inköpsställe för återbetalning.

4 Jag tror att jag har konsumerat en felaktig produkt – vad ska jag göra?
Om du misstänker att du har konsumerat en felaktig produkt och inte mår bra, kontakta sjukvården för rådgivning. Vi har ingen kännedom om konsumenter som mått dåligt av att konsumera produkten.

5 Vad ska jag göra om jag har köpt Oasis Vibe?
Oasis Vibe med bäst före-datumet mars 2025 ska inte konsumeras, utan kasseras. Du kan också lämna tillbaka oöppnade burkar av Oasis Vibe med bäst före-datumet mars 2025 till inköpsstället och få pengarna tillbaka.

6 Hur vet jag vilken produkt som återkallats?
Återkallelsen gäller enbart Celsius Oasis Vibe med batchnummer 5L01:3130 eller med bäst före-datumet mars 2025. Batchnumret och bäst före-datumet finns tryckt på botten av burken.

7 Får jag pengarna tillbaka?
Ja. Konsumenter som har köpt Celsius Oasis Vibe med bäst före-datumet mars 2025 kan lämna tillbaka oöppnade burkar till inköpsstället och få pengarna tillbaka.

8 Hur säkerställer Celsius att produkten återkallas och inte fortsätter att säljas?
Celsius har informerat alla återförsäljare i Sverige som säljer Celsius att ta bort alla burkar Oasis Vibe från butikshyllorna och stoppa all försäljning av Oasis Vibe. Som en extra försiktighetsåtgärd kommer alla burkar Oasis Vibe tas ur försäljning till dess att vi är klara med utredningen.

9 När kommer Celsius Oasis Vibe vara tillgängligt att köpa igen?
Vi samarbetar med våra distributörer och återförsäljare för att få tillbaka Oasis Vibe på hyllorna så snart som möjligt efter att vi klara med återkallelsen.

Se pressmeddelande